11W roku 1953 Andrzej Borowiak z kolegami zakłada we Fromborku przy szkole podstawowej Koło "Liga Morska".
W roku 1955 powstaje Koło Żeglarskie Ligii Przyjaciół Żołnierza, przy Zarządzie Powiatu w Braniewie.
Koło deleguje kolegę Józefa Lemke do Olecka na kurs, gdzie uzyskuje on patent sternika. Jest on pierwszym sternikiem jachtowym w historii naszego klubu.
W roku 1957 ostatecznie powstaje Klub Żeglarski Ligii Przyjaciół Żołnierza.

Prezesem klubu zostaje Józef Zienkiewicz, skarbnikiem Tadeusz Karpowicz a sekretarzem Jan Pogorzelski. Członkowie Zarządu to Józef Lemke i Stefan Fiodorowicz.
W tym czasie klub otrzymuje pierwsze jachty zakupione ze środków powiatu, jest to DZ-ta, dwie Omegi, dwa Cadety oraz motorówkę ufundowaną przez Fabrykę Samochodów Osobowych na Żeraniu.
Na przełomie 1959/1960 uchwalona zostaje obecna nazwa klubu - Morski Klub Żeglarski DAL. Nazwa jest nawiązaniem do jachtu "DAL", którym w 1933 roku Andrzej Bohomolec z dwoma kolegami odbyli rejs z Gdyni do Chicago.

W 1962 roku prezesem Klubu zostaje Bronisław Molin, a w skład Zarządu wchodzą: Andrzej Perzyński, Irena Grubba, Jan Pogorzelski i Dominik Kobylski.

W tym czasie powstaje także baza i budynek klubu, ulokowane na miejscu obecnej siedziby. Głównym projektantem i motorem całego przedsięwzięcia był kolega Bronisław Molin.
Środki na budowę pozyskano z WKKFSIT-u (Wojewódzki Komitet Kultury Fizycznej Sportu i Turystyki)z Olsztyna. Samą budowę prowadzono w czynie społecznym.
W roku 1970 ze środków uzyskanych z Powiatu klub zakupił dwa Ramblery - Gucia i Cezara, głównym inicjatorem tego zakupu był kolega Henryk Szkutnik.

W roku 1973 staraniem ówczesnego Zarządu Klubu w składzie: Witold Oprawko, Tadeusz Karpowicz, Henryk Szkutnik, Urszula Tokarska, oraz dzięki przychylności władz powiatu oraz dużemu zaangażowaniu Jerzego Jabłonki klub nasz zakupił jednostkę pełnomorską typu "NEFRYT". 19W 1975 roku z chwilą powstania województwa elbląskiego i EOZŻ (Elbląskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego) Morski Klub Żeglarski "Dal" przeżywa swój największy rozkwit: utworzono szkółkę sportową, młodzież szkolono na jachtach Optymist, Cadet, 420, 470, Finn i OK-Dingi. Nasi żeglarze startowali w bardzo wielu imprezach w tym również międzynarodowych.
Największym sukcesem był start w regatach przyjażni w Rostoku w byłej NRD. Załoga w składzie Paweł Karpowicz i Wojciech Pionke zdobyła 3 miejsce w klasie Cadet. Załoga ta startuje również w klasie Cadet na mistrzostwach Polski w Pucku.
We Fromborku rozgrywane są najważniejsze i najliczniej obsadzane regaty - olimpiada młodzieży, mistrzostwa województwa, regaty przyjaźni.
W szkolenie młodzieży czynnie zaangażowani byli oficerowie Jednostki Wojskowej Saperów (JW3737): Andrzej Włodarczyk, Henryk Surowiec, Maciej Szczekutek, Ludwik Antoniewski, Zygmunt Wójciki i inni.
Żołnierze nie szczędząc własnego czasu zabezpieczali imprezy, kursy i szkolenia.

Również w 1975 roku zostaje nawiązana ścisła, trwająca do chwili obecnej współpraca z żeglarzami obwodu Kaliningradzkiego.
Od początku istnienia czyli od 1957 roku nasz klub jest organizatorem międzynarodowych regat dla jachtów balastowych i mieczowych - "Fromborska Jesień".
Rozwój klubu odbywał się dzięki ogromnemu zaangażowaniu wielu osób z Fromborka i Braniewa - nazwiska takie jak: Józef Biluk, Henryk Truchanowicz, Henryk Szkutnik, Franciszek Kiełkowski, Jan Pogorzelski, Marian Toczyski, Stanisław Rec, Paweł Karpowicz, Wojciech Pionke na zawsze wpisały się w historię Morskiego Klubu Żeglarskiego "DAL".
Przepraszam wielu, wielu innych których nie wymieniłem... 
Na zupełnie oddzielne potraktowanie zasługuje postać kol. Tadeusza Karpowicza, komandora MKŻ "DAL" nieprzerwanie od roku 1973 do chwili obecnej i niekwestionowanego spiritus movens ponad półwiecznej działalności klubu.
W roku 1991 MKŻ DAL ponosi niepowetowaną stratę - spłonęła baza wraz ze sprzętem żeglarskim. Spłonęły łodzie regatowe oraz motorówki zabezpieczające żeglarzy w trakcie szkoleń i regat.Kolejne zarządy borykały się z pozyskaniem sprzętu potrzebnego do odbudowy bazy, pozyskaniem terenu itd. Klub jednak cały czas istnieje, prowadzi kursy na stopień żeglarza i sternika jachtowego oraz w miarę możliwości startuje w regatach organizowanych przez inne kluby na Zalewie Wiślanym, startujemy również w regatach organizowanych przez żeglarzy obwodu Kaliningradzkiego. Mimo braku zaplecza i sprzętu dzięki oddanym żeglarstwu ludziom, klub przez całe lata 90-te stara się funkcjonować normalnie.
W 1999 roku dzięki ówczesnemu Nadleśniczemu p. Henrykowi Kurzyńskiemu otrzymujemy świetlicę i hangar na łodzie, a pan burmistrz Fromborka Eugeniusz Procyk wyraża zgodę na ustawienie pomieszczeń na dawnym miejscu klubu.
Prawdziwy jednak przełom we współpracy z władzami miasta nastąpił w roku 2002, w chwili objęcia funkcji burmistrza przez p. Krystynę Lewańską. MKŻ „DAL” zaczął być traktowany jak realny partner samorządu promujący Miasto Frombork.
Od 2006 roku nasz klub jest współorganizatorem „Regat Żeglarskich o Bursztyn Miasta Kopernika” które odbywają się każdego roku w pierwszy weekend sierpnia w czasie Dni Fromborka.
Klub cały czas prowadzi dzialalność szkoleniową, a nasi członkowie podnoszą swoje kwalifikacje biorąc udział w pełnomorskich rejsach stażowych między innymi na Zawiszy Czarnym i Pogorii.
Ścisła, wieloletnia wspołpraca z żeglarzami Okręgowego Jachtklubu w Kaliningradzie sprowadza się nie tylko do wzajemnych odwiedzin i uczestniczenia w wydarzeniach sportowych. Niejednokrotnie tworzone są międzynarodowe załogi do startu w regatach, taka międzynarodowa załoga wzięła również udział w rejsie z Kaliningradu na Zalew Kuroński, rzekami Pregołą i Dejmą.
Oddzielnym, bardzo bogatym rozdziałem i dumą w historii klubu są, są organizowane rok rocznie od 55 lat żeglarskie regaty „Fromborska Jesień”.
Regaty odbywają się w pierwszy weekend września, niezależnie od sytuacji politycznej i pogody. Jest to impreza tradycyjnie gromadząca bardzo dużą ilość uczestników, zarówno jachtów jak i żeglarzy.
Ciekawostką jest to, że we „Fromborskiej Jesieni” startuje już trzecie pokolenie żeglarzy, są jednostki gdzie załogę stanowią rodzice, dzieci i wnuki a są i takie, których załoga to wnukowie uczestników pierwszych „Fromborskich Jesieni”...
Bez przesady można powiedzieć, że historia regat żeglarskich „Fromborska Jesień” to spora część historii żeglarstwa na wodach naszego Zalewu Wiślanego.


 

Czy wiesz, że ...

Mila morska (Mm, ang.: nautical mile – NM, International Nautical Mile – INM) – jest jednostką odległości stosowaną w nawigacji morskiej. Jest to długość łuku południka ziemskiego odpowiadająca jednej minucie kątowej koła wielkiego. W rzeczywistości ze względu na kształt kuli ziemskiej (Geoida) długość łuku 1 minuty kątowej jest różna w zależności od szerokości geograficznej, dlatego umownie przyjęto długość uśrednioną.

1 INM → 1’ stąd: 40 000 km / (360° × 60’) = 1851,852 m ≈ 1 852 m w układzie SI (wartość przyjęta w Normie ISO 31-2)
1 INM = 10 kabli

logo

 

szanty

Jeżeli chcesz otrzymywać najnowsze wiadomości ze strony - ZAPISZ SIĘ !!